تمیز کردن شوفاژ

اهمیت تمیز کردن شوفاژ

تمیز کردن شوفاژ علاوه بر این که ظاهری چشم نوازتر به منزل شما می دهد، می تواند با بهینه کردن عملکرد، هزینه های گرمایش شما را کمتر کند. گرد و غبار موجود بین پره های رادیاتور باعث می شود که گرما به طور مستقیم نتواند از آن خارج شود؛ به این معنی که رادیاتور برای گرم کردن به فرآیند سختی احتیاج خواهد داشت.

گرد و غبار همیشه در هوا وجود دارد. حتی موهای حیوانات خانگی ( در صورت داشتن حیوان خانگی) و باقی مانده نیکوتین (در صورت سیگاری بودن) می‌تواند به گرد و غبار خانه و محیط شما بیافزاید. همه این موارد می توانند با هم ترکیب شوند و با جریان هوا روی همه اجسام و وسایل مانند شوفاژ بنشینند و در محفظه پشتی آن به تدریج جمع گردد.

بنابراین نیاز است که حداقل سالی یک بار رادیاتور و شوفاژهای خود را تمیز نمایید و آنها را از گرد و غبار و آلودگی تمیز کنید. البته تمیز کردن هفتگی ایده بهتری است و اگر وقت کافی ندارید حداقل یک دستمال روی آن بکشید تا گرد و خاکی که روی آن نشسته به تدریج به لوله های داخلی نفوذ نکند. بنابراین برای کاهش هزینه های گرمایش و افزایش طول عمر سیستم خود این کار را پشت گوش نیاندازید و در اولین گام ابزارهای آن را تهیه نمایید.

مراحل تمیز کردن شوفاژ

شوفاژ را خاموش کنید

پیش از اینکه رادیاتور خود را تمیز نمایید، مطمئن شوید که آن را خاموش کرده اید. تمیز کردن شوفاژ در حال روشن نه تنها امن نیست، بلکه ممکن است با آسیب زدن به لوله ها موجب پاشیده شدن آب داغ به دست و صورت شما شود. بنابراین نیاز است که شوفاژ را خاموش کرده، و اجازه دهید سرد شود. هنگام تمیز کردن از فشار و کشیدن شوفاژ به سمت جلو خودداری نمایید.

استفاده از جاروبرقی

اکنون زمان آن است که جاروبرقی را بیرون آورده و اطراف و درزهای شوفاژ را جارو کنید. با کمک لوله بلند جاروبرقی پشت آن را نیز تا جای ممکن جارو بکشید. با کمک سری های مختلف جاروبرقی داخل پره‌ها را هم می توانید جارو بکشید. اما اگه امکانات این کار را ندارید نگران نشوید و ادامه مراحل را همراه ما باشید.

تمیز کردن شوفاژ
تمیز کردن شوفاژ

چوب گردگیری یا برس تمیزکننده

استفاده از برس تمیز کننده مخصوص رادیاتور می تواند در این مرحله به درد شما بخورد. این ابزار با دارای بودن قسمت هایی پر شکل می تواند به راحتی داخل پره ها و قسمت های داخلی شوفاژ نفوذ کند و آن را از گردوغبار تمیز کند. اما اگر این ابزار را ندارید از یک چوب دسته بلند که رویش دستمالی بسته اید استفاده نمایید و تمام بدنه پشتی شوفاژ را گردگیری نمایید.

دمیدن هوا با سشوار

یکی دیگر از راه های زدودن گردو غبار راه برعکس جارو برقی و دمیدن هوای خروجی به شوفاژ با استفاده از سشوار می باشد. نازل سشوار را به سمت بالای شیارهای شوفاژ ببرید و هوا را با شدت بالا به آن بدمید. این کار به شما کمک می‌کند که گرد و خاک درون شوفاژ نیز پاک شود. لازم به یادآوری است که بهتر است قبل از این کار یک حوله مرطوب زیر شوفاژ بیاندازید تا گرد و خاک را جذب خود کند.

استفاده از آب و صابون

سطلی آماده کرده و آن را با آب گرم پر نمایید. داخل آن مقداری شوینده یا پودر صابون بریزید. اسفنج را داخل مایع زده، آب اضافی آن را بگیرید تا حدی که تنها مرطوب شود. بدنه بیرونی شوفاژ را با اسفنج تمیز کنید و مراقب باشید محلول زمین نریزد( می توانید حوله یا دستمال حوله ای زیر شوفاژ بیاندازید). پس از اسفنج زدن، با یک دستمال خشک شوفاژ را خشک نمایید تا از زنگ زدن آن جلوگیری شود. لازم است دیوار اطراف شوفاژ و بالای آن را نیز دستمال بکشید. گاهی اوقات گرما می‌تواند گرد و غبار را به سمت بالا و دیوارهای بالایی شوفاژ منتقل نماید. البته بهتر است با توجه به نوع کاغذ دیواری و دیوارها این کار را انجام دهید.

از بین بردن لکه لباس از روی شوفاژ

برای بسیاری از افراد پیش می آید که به دلیل اینکه در خشک شدن لباس عجله دارند، آن را به صورت خیس یا نم دار روی شوفاژ می اندازند. اما با این کار ممکن است لکه رنگ لباس روی شوفاژ باقی بماند. اما در چنین شرایطی چه باید کرد؟

تمیز کردن شوفاژ
تمیز کردن شوفاژ

پاک کردن رنگ لباس از روی شوفاژ

اگر لکه رنگ لباس روی شوفاژ شما باقی بماند، ابتدا با حفظ خونسردی سعی کنید که به روش های شیمیایی روی بیاورید. به هیچ عنوان از لوازمی مانند اسکاچ و سیم برای پاک کردن لکه به هیچ وجه استفاده نکنید. چرا که این کار تنها می تواند روی شوفاژ شما را خش بیاندازد.

  1. ابتدا شوفاژ را خاموش نمایید.
  2. سطلی حاوی آب و وایتکس و مقداری شوینده آماده نمایید.
  3. با کمک یک ابر یا اسفنج نرم قسمتی که لک و رد لباس روی آن باقی مانده را بکشید.
  4. این کار را به دفعات انجام دهید تا لکه کمرنگ بشود.
  5. می توانید از شوینده های شیمیایی موجود در بازار مانند پاک کننده های شیرآلات و پاک کننده های چند منظوره نیز روی لکه اسپری کرده و اجازه دهید اندکی بماند.
  6. با روش های بالا تا حدود زیادی لکه کمرنگ و محو می شود.
  7. اما اگر باز هم اثری از لکه باقی ماند می توانید به روش هایی چون رنگ کردن شوفاژ روی بیاورید و تغییری نیز به دکوراسیون خانه خود بدهید.
  8. همچنین می توانید برای از بین بردن لکه روی شوفاژ راهنمای رنگ کردن رادیاتور شوفاژ را بخوانید.

نکات مهم تمیز کردن شوفاژ

ممکن است هنگام تمیز کردن شوفاژ شاهد لکه هایی روی رادیاتورها باشید. بهتر است وسوسه شدن برای ساییدن این لکه ها را فراموش کنید چرا که ممکن است به رادیاتورها آسیب جدی وارد کنید. برای تمیز کردن این لکه ها می توانید از محلول های اسپری قوی استفاده کنید. همچنین خوب است بدانید که اگر رادیاتورها دارای پوسیدگی هستند، بهتر است برای تمیز کردن آن ها، از متخصصان کمک بگیرید.
توجه داشته باشید که هنگام کار، حتما روزنامه و یا سفره ای بی مصرف را زیر رادیاتور قرار داده تا به هنگام تمیز کاری، فرش، سرامیک و موکت کثیف و آلوده نشود و زحمت شما را زیاد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه