اسپلیت - کولر گازی

علت کاهش سرمای کولر گازی اسپلیت | تبریز پکیج

کولر گازی اسپلیت که با نام کولر اسپلیت و همینطور ایسپیلیت نیز شناخته می شود، یکی از تجهیزات رایج تهویه مطبوع ، گرمایشی و سرمایشی است. که به دلیل قابلیت سرمایش مناسب و مستقل، مورد استفاده بسیاری از مردم قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات رایج در استفاده از کولرهای گازی اسپلیت کاهش قدرت سرمایش و میزان خنک کنندگی است. که به دلایل متفاوتی رخ می دهد که در بیشتر مواقع این مشکلات به راحتی قابل برطرف هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم علت کاهش سرمای کولر گازی و اسپلیت را از جنبه های مختلف بررسی نماییم. پس در ادامه همراه ما باشید.

ظرفیت متناسب کولر گازی و کاهش سرمای آن

یکی از دلایل اصلی کاهش سرمای کولر گازی و اسپلیت، انتخاب ظرفیت نامتناسب با فضای مورد نظر است. ظرفیت کولر گازی اسپلیت به معنای قدرت سرمایشی دستگاه است که با واحد BTU در ساعت اندازه گیری می شود. هرچه میزان BTU بالاتر باشد، به معنای قدرت تامین سرمایش محیط و خنک کنندگی بشتر یک کولر گازی می باشد.

تعیین ظرفیت کولر گازی اسپلیت با توجه به بار برودتی فضای مورد نظر انجام می شود و مهم ترین عامل در محاسبه آن متراژ محیط است؛ بنابراین ظرفیت کولر گازی اسپلیت متناسب با متراژ محل انتخاب می گردد. اگر کولری با ظرفیت کم تر در یک فضای بزرگ تر تعبیه شود کاهش سرمای کولر گازی اسپلیت و همچنین کاهش طول عمر دستگاه به دلیل کارکرد طولانی مدت را در پی خواهد داشت. اغلب برای فضایی با متراژ 30 الی 40 متر، یک کولر گازی 24 هزار گزینه ای مناسب است و برای مساحت های کوچکتری مانند یک اتاق خواب، کولر گازی 9 الی 12 هزار بیشتر انتخاب می شود. همچنین می‌توانید جهت محاسبه تقریبی و تعیین ظرفیت اسپلیت یا کولر گازی به جدول زیر مراجعه کرده و با توجه به شرایط و مبانی محاسبات عنوان شده، ظرفیت کولر گازی و اسپلیت خود را محاسبه کنید. جدول زیر نسبت تقریبی ظرفیت کولر گازی به متراژ محیط در هوای معتدل را نشان می دهد.

جدول محاسبه تقریبی ظرفیت کولر گازی و اسپلیت
جدول محاسبه تقریبی ظرفیت کولر گازی و اسپلیت

شما می توانید جهت تامین کولر گازی اسپلیت با ظرفیت متناسب با محیط خود با کارشناسان تبریز پکیج تماس حاصل نموده و مشاوره دریافت نمایید.

نشت یا کاهش گاز مبرد و کاهش سرمای کولر گازی

گاز مبرد با جریان در کویل های اواپراتور (پنل داخلی) کولر گازی و اسپلیت گرمای فضای داخلی را جذب کرده و از طریق کویل های کندانسور (یونیت خارجی) به فضای خارجی ساختمان دفع می کند؛ بنابراین گاز مبرد نقش مهمی در کولر گازی و اسپلیت داشته و در صورت اتمام آن فعالیت سیستم مختل خواهد شد. علل تمام شدن گاز مبرد بشرح زیر است:

  • انسداد لوله گاز مبرد
  • نشتی گاز مبرد
  • عدم کنترل شارژ گاز مبرد کولر گازی اسپلیت

جهت بررسی وجود نشتی گاز مبرد می توان کمپرسور دستگاه را کنترل نمود؛ در صورتی که دفع روغن از کمپرسور و لکه های روغن مشاهده شود، می توان به نشتی گاز مبرد در کندانسور دستگاه پی برد. همچنین با استفاده از صابون در کمپرسور کولر گازی اسپلیت و دیدن کف در آن نیز می توان متوجه نشتی گاز مبرد در دستگاه یا در طول مسیر لوله های رابط گردید.

پیشنهاد می گردد در صورت وجود مشکل نشت یا اتمام گاز مبرد حتما با مراکز خدمات بعد از فروش مجاز کولر گازی و اسپلیت تماس گرفته تا در صورت اتمام گاز مبرد و یا وجود مشکل نشت توسط سرویسکاران مجاز رفع شود.

تمیز نبودن فیلتر پنل داخلی و کاهش سرمای کولر گازی اسپلیت

پنل داخلی (اواپراتور) کولر گازی و اسپلیت دارای فیلتر جهت جذب ذرات معلق و آلاینده های موجود در هوا هستند. با گذر زمان و تجمع این ذرات در فیلترها خصوصا در هوای شهرهایی که میزان آلاینده ها و ذرات معلق بیشتری در هوا وجود دارد، فیلترها مسدود شده و مانع از جریان هوای خنک اواپراتور به محیط مورد نظر و در نتیجه کاهش سرمای کولر گازی اسپلیت می شود.

همچنین با مسدود شدن فیلتر، ممکن است کویل ها برفک زده و به کل مانع از جریان هوا به محیط شود.بهتر است فیلترها به صورت دوره ای و حداقل هر 3 ماه یکبار از روی پنل باز شده و با آب ولرم به صورت کامل نظافت شوند و یا در صورت نیاز تعویض گردند.

تاثیر محل نصب کولر گازی و کاهش سرمای آن

محل قرارگیری پنل داخلی و خارجی کولر گازی اسپلیت در عملکرد و میزان سرمایش و گرمایش آن تاثیر بسزایی دارد. رعایت موارد زیر جهت جلوگیری از کاهش سرمای کولر گازی اسپلیت و عملکرد مناسب آن ضروریست.

فاصله بین دو بخش یونیت داخلی و خارجی باید طبق استانداردهای لازم باشد.
یونیت خارجی نباید در معرض تابش مداوم و مستقیم آفتاب قرار گیرد و در صورتی که شرایط قرارگیری پنل خارجی در فضای دیگری وجود نداشت بهتر است از سایبان استفاده شود.
محل نصب پنل خارجی باید به گونه ای باشد که جریان هوا از روی کندانسور دستگاه به خوبی صورت گیرد و فاصله های لازم از هر جهت رعایت شوند.

کاهش سرمای کولر گازی
کاهش سرمای کولر گازی

ایراد کمپرسور کولر گازی و کاهش سرمای آن

کمپرسور موتور و قلب تپنده سیستم های تهویه مطبوع است. و در صورت اختلال در عملکرد آن، کل سیستم مختل می گردد. زیرا کمپرسور وظیفه تراکم گاز مبرد را بر عهده دارد تا در کویل اواپراتور به جریان افتاده و فرآیند خنک سازی انجام گیرد. در نتیجه اگر این عمل به درستی انجام نشود عملکرد دستگاه افت پیدا کرده و کاهش سرمای کولر گازی اسپلیت را در پی خواهد داشت. خرابی کمپرسور می تواند علل زیادی مانند اورلود، معیوب شدن سنسور دما، مشکلات برقی و … داشته باشد. بنابراین نیاز است که در صورت بروز مشکل حتما با شرکت های ارائه دهنده خدمات بعد از فروش مجاز و متخصص در تعمیر کولر گازی اسپلیت تماس گرفته تا توسط سرویسکاران مجاز این موارد رفع گردند.

تمیز نبودن کویل و کاهش سرمای کولر گازی

یکی از دلایل شایع در کاهش سرمای کولر گازی اسپلیت تمیز نبودن و عدم نظافت کویل کندانسور آن است. کندانسور در کولر گازی اسپلیت نقش دفع گرما از سیال مبرد به فضای بیرون را بر عهده دارد. به مرور گرد و غبار، رسوبات و …روی سطح کویل تجمع میکند. و در صورت تمیز نبودن کویل کندانسور کولر گازی اسپلیت مثل عایق عمل کرده و مانع تبادل حرارتی آن با محیط خارجی می گردد؛ بدین گونه عملکرد دستگاه کولر گازی اسپلیت کاهش یافته و از میزان خنک سازی آن نیز به مرور کاسته می شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز این اتفاق لازم است که کویل کندانسور بیرونی کولر گازی اسپلیت به صورت دوره ای با فشار باد نظافت شود.

کارکرد نامناسب فن و کاهش سرمای کولر گازی

یکی دیگر از علل رایج کاهش سرمای کولر گازی اسپلیت ایراد فن دمنده و عملکرد نادرست آن است. فن دمنده پنل داخلی یکی از بخش های داخلی کولر گازی اسپلیت است که موجب انتقال هوای سرد ( یا گرم) تولید شده به فضای محیط داخلی می شود، و در صورت وقوع خرابی و اختلال جریان هوای خنک به خوبی منتقل نخواهد شد. در برخی از اسپلیت ها چرخش فن از بیرون مشخص است، و در برخی دیگر که فن قابل رؤیت نمی باشد برای کنترل عملکرد آن نیاز به باز کردن بدنه خارجی کولر وجود خواهد داشت تا در صورت وجود مشکل تعمیرکار متخصص آن را رفع کند.

خرابی ترموستات و کاهش سرمای کولر گازی

ترموستات در کولر گازی اسپلیت وظیفه کنترل و متعادل نگه داشتن دمای محیط مورد نظر را بر عهده دارد. و این کار را با استفاده از سنسور دما و قطع و وصل نمودن جریان برق کمپرسور انجام می دهد. در صورتی که ترموستات دماهای مختلف را در بازه زمانی کوتاهی نشان دهد بیانگر خرابی ترموستات کولر گازی اسپلیت است. و می تواند موجب کاهش سرمای کولر گازی اسپلینت شود. به همین دلیل باید نسبت به تعمیر و یا تعویض ترموستات دستگاه اقدام شود. البته این مشکل ممکن است به دلیل ایراد در اتصالات الکتریکی نیز باشد. از این رو میبایست جهت رفع مشکل با یک تعمیرکار مجاز و متخصص در این امر تماس گرفته شود.

برای مشاهده و مقایسه انواع کولرگازی و اسپلیت با برندهای مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت محصولات، به سایت تبریز پکیج مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره تلفن 35263505-041 تماس حاصل نموده و از کارشناسان تبریز پکیج مشاوره دریافت فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه