رسوب زدایی پکیج

رسوب زدایی پکیج

پکیج دیواری با گرم کردن آب و تبخیر آن باعث ایجاد گرمایش ساختمان می گردد با این حال با وجود رسوب داخل مبدل پکیج و رادیاتور شوفاژ آب به طور مرتب سرد می شود که باید عمل رسوب زدایی انجام گیرد.حال در این مقاله نحوه رسوب زدایی پکیج و تمیز کردن مبدل پکیج را شرح میدهیم. در این مقاله دو روش برای رسوب زدایی پکیج شرح می دهیم که روش اول توسط افراد متخصص و کارآمد انجام می گردد اما در دومین روش حتی خود شما هم می توانید رسوب زدایی پکیج را انجام دهید.

چه زمانی باید رسوب زادیی انجام شود؟

برای همه ما پیش آمده زمانی که مشغول دوش گرفتن هستیم اب گرم و سرد می شود. و اما علت سرد و گرم شدن آن چیست؟
این سرد و گرم شدن می تواند نشانه ای از رسوب گرفتن مخازن حرارتی و لوله های پکیج باشد. زمانی که لوله ها رسوب می گیرد باعث تنگ شدن مسیر آب می شود، و قطعا آب با فشار و سرعت کمتری در لوله ها حرکت میکند و جریان آهسته آب باعث سرد شدن آن می گردد. رسوب گرفتن مخازن حرارتی، سبب ضخیم شدن دیواره‌های منبع می‌ شود و باید انرژی و گرمای زیادی صرف گرم کردن آب شود. و این کار می تواند باعث سوراخ شدن منبع نیز شود.

رسوب زدایی پکیج
رسوب زدایی پکیج

علایم رسوب گرفتگی پکیج

شیر آب گرم را باز کنید اگر فشار آن کم باشد ولی شعله های پایین و بالایی پکیج هر دو روشن بودند اما آب ولرم یا سرد بود نشانه رسوب گرفتگی پکیج است. کم بودن فشار آب ناشی از جمع شدن رسوب در مبدل پکیج می باشد. با نصب رسوب گیر مطمئن و کاربردی میتوان زمان رسوب گیری را به حداقل رساند.

نحوه رسوب زدایی پکیج

برای هر کاری بهتر است از متخصص آن کمک گرفت. برای سرویس و تعمیر پکیج نیز یک سرویسکار متخصص پکیج، کار شما را خیلی راحت تر راه می اندازد. اما شاید شما فرد آچار بدستی باشید و دوست داشته باشید خودتان پکیجتان را سرویس نمایید، پس میتوانید در این بخش با همراه ما باشید تا با دو روش رسوب زدایی پکیج آشنا شوید.
پکیج ها از نظر ساختاری شبیه هم می باشند مثلا ساختار پکیج دیواری بوتان با پکیج دیواری ایران رادیاتور و یا سایر پکیج ها خیلی تفاوتی ندارند. شما با استفاده از روش های همین مقاله میتوانید تعمیرکار پکیج خودتان باشید.

رسوب زدایی پکیج روش اول که به آن روش سنتی گفته می شود و نیاز است که پکیج باز شود:

  1. قبل از هر کاری برق پکیج را قطع نمایید.
  2. کاور روی پکیج را باز کنید.
  3. خب حالا باید آب موجود در پکیج را خالی کرده و شیر ورودی آب سرد را ببندید و شیر پر کن را در جهت عقربه های ساعت باز و بعد شیر آب گرمی را که در پایین ترین ارتفاع قرار دارد را باز کنید(سرویس بهداشتی یا حمام ) تا آب سیستم تخلیه شود حال به عقربه روی فشار پکیج را نگاه کنید حتما به صفر رسیده است، که در این صورت تخلیه انجام گرقته و سراغ ادامه کار میرویم.
  4. حالا باید مبدل پکیج را که به بلوک ها متصل است باز کرده و آن را از پکیج جدا نمایید.
  5. مبدل باید رسوب زدایی شود. برای این کار میتوانید از محلول رسوب زدا یا دیسکلر استفاده کنید. ابتدا دستکش بپوشید و ماسکتان را بزنید و از عینک مخصوص این کار استفاده کنید. سپس محلول را درون مبدل بریزید و 15 دقیقه صبر کنید تا شستشو انجام شود. در انتها  مبدل پکیج را با آب پر فشار شست و شو دهید. این محلول مختص پاکسازی مبدل بوده و به پکیج هیچ آسیبی نمی رساند.
    نکته: توجه کنید زمانی که با شست و شو رسوب ها از  بین نرفت می توانید با حرارت دادن مبدل روی شعله گاز و سپس ضربه زدن به آن یا شستن با آب پر فشار آن را رسوب زدایی کنید.
    دقت کنید که اورینگ ها ( اتصال حلقه ای شکلی که برای نصب مبدل می باشد) تغییر حالت نداده باشند. در این صورت باید آنها عوض شوند.
  6. حال نوبت نصب مبدل می باشد. مبدل را به حالتی که شیارهای آن سمت چپ قرار گیرد در جای خود قرار داده و نصب کنید.
  7. فشار پکیج را روی عدد 5/1 تنظیم کرده و سپس پکیج را روشن کنید.
رسوب زدایی پکیج
رسوب زدایی پکیج

رسوب‌زدایی پکیج  به روش دوم که به آن روش مدرن  یا روش استفاده از پمپ نیز گفته می شود:

در این روش رسوب زدایی و تعمیر به باز کردن مبدل احتیاجی نیست. یک پمپ اسید شویی مورد نیاز است که آن را داخل ظرف اسید قرار داده و خروجی آنرا نیز به یک طرف مبدل وصل می کنیم و طرف دیگر مبدل نیز به با یک شلنگ به ظرف وصل می شود. حالا با استفاده از پمپ اسید داخل مبدل می چرخد و رسوب زدایی انجام می شود و با استفاده از شلنگ رسوبات از آن خارج می شود. پس از اینکه دیگر رسوبی داخل آن نماند آب داخل آن پمپاژ می شود تا اسید داخل مبدل شسته شود.

روش های جلو گیری از رسوب در پکیج

بهتر است پیش از آنکه به رسوب زدایی پکیج و رسوب گیری رادیاتورها مجبور شوید، از بروز این مشکل تا حد امکان جلوگیری کنید. برای اینکار می توانید با نصب فیلتر بر روی ورودی آب سرد پکیج، سختی آب را تا حد زیادی کاهش دهید و از ورود ترکیبات و املاح سنگین در آب که ته نشین شده و موجب تشکیل رسوب می گردند، جلوگیری کنید. همچنین استفاده از محلول های ضد رسوب در ابتدای راه اندازی پکیج نیز ایده خوبی است. این ترکیبات در داخل سیستم جاگیری کرده و از تشکیل فیلم رسوبات جلوگیری میکنند.

اما هیچ چیز جای سرویس به موقع و منظم پکیج را نمی گیرد. مراقبت از دستگاه و رفع مشکلات جزئی پیش از آنکه به خرابی دستگاه بیانجامند و اطمینان از اینکه پکیج در بالاترین سطح بازدهی کار می کند، از طریق سرویس پکیج به وسیله افراد متخصص حاصل می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه