پکیج در حالت تابستان

معرفی پکیج و اجزای آن

پکیج به دستگاهی می گویند که قابلیت تامین آب گرم مصرفی ساختمان را داشته و در کنار آن به گرم کردن فضای ساختمان نیز می پردازد. در واقع پکیج را می توان مدل کوچک شده و مینیاتوری موتورخانه دانست که برای هر واحد به صورت مستقل نصب می شود. برای راه اندازی پکیج باید به فصلی که در آن قرار داریم توجه کرد و تنظیمات متناسب با فصل مورد نظر را در پکیج انجام داد. در ادامه به پکیج در حالت تابستان و چگونگی تنظیم آن به طور کامل پرداخته شده است.

این دستگاه باعث می شود در مصرف سوخت بهینه سازی شود و در انواع مختلف دیواری و زمینی تولید می گردد. پکیج های دیواری از اجزای مختلفی مانند شیر نظارت گاز، مشعل، مبدل های حرارتی، شیر سه راهی، برد نظارت الکترونیک، کلید ایمنی حداقل فشار آب، مخزن انبساط و غیره تشکیل شده اند که هر یک از این اجزا عملکرد ویژه ای در پکیج دارند.

پکیج در حالت تابستان

در تابستان و روزهای گرم سال، تنها استفاده ما از پکیج گرمایشی، جهت گرم کردن آب مصرفی است. در واقع در این روزهای گرم، از رادیاتور و سیستم گرمایشی هیچ استفاده ای نمی کنیم. از این رو، مشعل اصلی پکیج و پمپ آن، تنها در زمانی که بخواهید از آب گرم استفاده نمایید روشن می‌شوند. پس در این روزها، بهتر است پکیج را روی حالت تابستانه تنظیم نمایید. با این کار، هم در مصرف انرژی صرفه جویی می کنید، هم از عمر مفید پکیج کاسته نخواهد شد. پس با آمدن بهار و گرم شدن هوا، تبدیل حالت زمستانه به تابستانه پکیج را فراموش نکنید.

نکته حائز اهمیت در تابستانی کردن پکیج عملکرد صحیح فلوسویچ و یا فلومتر دستگاه است، برای اطمینان از سالم بودن این قطعه پکیج را در حالت تابستان قرار دهید و شیر آبگرم را باز کنید. در صورت سالم بودن فلوسویچ و یا فلومتر پس از باز کردن آبگرم دستگاه روشن می شود و آب گرم می شود.

فلوسویچ قطعه ای است جهت اعلام گزارش باز شدن آب مصرفی به برد کنترل و فلومتر که به عبارتی نوع جدیدتر فلوسویچ است که علاوه بر کار فلوسویچ های قدیمی مقدار خروج آب را نیز به برد گزارش میدهد که برد کنترل به اندازه مقدار آب شعله پکیج را کم و یا زیاد نماید.

پکیج در حالت تابستان
پکیج در حالت تابستان

آموزش روشن کردن پکیج در حالت تابستان

در فصل های گرم سال که هوا گرم می باشد و قصد استفاده از رادیاتورها را ندارید، برای تنظیم کردن دستگاه در حالت تابستانی اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا وضعیت دستگاه را با انتخاب علامت شیر آب در حالت تابستانه قرار بدهید.
  • درجه تنظیم دمای آب گرم مصرفی را روی هر درجه دلخواهی که مایلید تنظیم نمایید.
  • شیر آب گرم مصرفی را باز کرده تا بعد از آن مشعل پکیج روشن شود و بعد از بستن شیر آب گرم مصرفی مشعل خاموش شود.
  • چنانچه شیر آب گرم مصرفی دائماً باز باشد، چراغ وضعیت عملکرد دستگاه به صورت سبز رنگ روشن می ماند و در صورت بسته شدن شیر آب گرم مصرفی، این چراغ به صورت سبز چشمک زن قرار می گیرد.

ولوم‌ها برای پکیج در حالت تابستان

ولوم سمت راست: برای روشن و خاموش کردن پکیج می باشد وقتی روی صفر است خاموش می شود و اگر بروی عدد یک باشد پکیج روشن است.

ولوم وسطی: کار این ولوم تنظیم دمای آب گرم پکیج هست و به طور معمول روی یک بار تنظیم می‌شود. و روی وسط است که باز به نیاز شما به دمای دلخواهتان برمی‌گردد.

ولوم سمت چپ: این ولولم برای تنظیم پکیج روی حالت زمستانه و تابستانه است. که وقتی بر روی صفر است پکیج روی حالت تابستانه است. و اگر آن را بچرخانیم می رود روی حالت زمستانه و جای قرار گرفتن ولوم در تغییر حالت زمستانی به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد.

سعی کنید که آن را در حالت ماکزیمم یعنی بالاترین حالت دما قرار ندهید زیرا باعث فشار زیاد به پکیج می شود.

عقربه:  دقت کنید که عقربه همیشه باید بین یک تا دو قرار داشته باشد. و تنظیم این عقربه بوسیله شیرپرکن صورت می گیرد. که شیرپرکن در دستگاه ایران‌رادیاتور به طور معمول در زیر دستگاه و سمت راست قرار دارد. که یک شیر کوچک آبی رنگ پلاستیکی است که به صورت اریب از پکیج بیرون زده است توجه کنید که در برخی از مدل‌های جدید این شیرپرکن به رنگ سیاه و عمود از پکیج بیرون آمده و در پشت شلنگ گاز تعبیه شده است.

پکیج در حالت تابستان
پکیج در حالت تابستان

نحوه کارکرد پکیج‌های مخزن‌دار در تابستان

کارکرد تابستانی پکیج‌ها به این شکل است که در مواقعی که نیاز به آب گرم هست. پکیج استارت می زند واتوماتیک آب را گرم می کند. اما در مدل‌های مخزن دار تا وقتی که دمای آب به حدی که مشخص شده نرسد فرمان روشن شدن مشعل داده نمی شود. و این امر به عهده ترموستات است و تا  زمانی که پکیج در حالت تابستانه است. بعد از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی پکیج سریعا خاموش می گردد.

آیا بستن شیر رادیاتورها در تابستان اجباری میباشد ؟

البته که در حالت عادی و در صورت سالم بودن عملکرد بایپاس و فنر سوپاپ بستن شیرهای رفت و برگشت در تابستان اجباری نیست.

فنر سوپاپ در پکیج دیواری وظیفه دارد در هنگام باز شدن آب مصرفی مسیر رادیاتورها را به طور کامل ببندد. البته در فصل تابستان وقتی ولوم روی حالت تابستانی قرار میگیرد پس از بستن شیر آبگرم دیگر دستگاه از حالت زمستانی خارج می شود.

فنر سوپاپ بوسیله شیر موتوری بالا و پایین میرود. و آب را در زمان باز شدن آبگرم به سمت مبدل ثانویه میفرستد که آب گرم شود. و پس از بستن شیر آب مصرفی با تغییر جهت شیر موتوری آب مدار سیستم را به سمت رادیاتورها در زمستان ارسال میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه