تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

انسان‌ها در طول تاریخ همواره به دنبال راه کارهایی برای فراهم کردن رفاه هرچه بیشتر خود هستند و از جمله مسائلی که معمولاً با آن مواجه می شدند، تغییر دما در فصول مختلف بوده است. دستگاه های تهویه مطبوع به همین منظور تولید و عرضه می گردند تا از سرما یا گرمای نامتعادل در محیط زندگی خود در امان باشیم. کولر گازی و داکت اسپلیت دو محصول پرطرفدار و رایج هستند که توانسته اند جایگاه قابل توجهی در این زمینه داشته باشند. در ادامه این مقاله به تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

مروری بر طرز کار کولر گازی و داکت اسپلیت

کولر گازی و داکت اسپلیت برای فراهم کردن دمای سرمایشی یا گرمایشی محیط استفاده میگردد و طرز کار مشابه به هم دارند. در سرمایش عملکرد هر دوی این دستگاه ها بر اساس سیکل تبرید تراکمی بوده و با استفاده از گاز مبرد کار می کنند. اینگونه که گاز مبرّد به وسیله کمپرسور متراکم شده و در کندانسور و اواپراتور جریان پیدا می کند و طی فرایندی عملیات سرمایش صورت می گیرد. تفاوت عمده این دو دستگاه در چگونگی منتقل کردن هوای خنک در تابستان ها و انجام عمل گرمایش محیط، شکل ظاهری یونیت داخلی و طریقه نصب آن ها است. در ادامه به این تفاوت ها و موارد دیگری مانند مقایسه قدرت کولر گازی با داکت اسپلیت در سرمایش و گرمایش، تنظیم دما، صدای کارکرد دستگاه، اشغال فضای بیرونی و داخلی و ابعاد محیط مورد نظر خواهیم پرداخت.

تفاوت ظرفیت کولر گازی با داکت اسپلیت

کولر گازی: در کولر های گازی و اسپلیت‌ها و تنها یک اواپراتور (یونیت داخلی) را‌ می توان به کندانسور(یونیت خارجی) متصل کرد، در نتیجه از پنل داخلی کولر گازی یا اسپلیت تنها در یک اتاق یا سالن می توان استفاده کرد. و برای تأمین هوای خنک در اتاق های مجزا باید برای هر اتاق یک اسپلیت مجزا نصب شود. کولرهای گازی معمولاً از ظرفیت 9000 (btu) تا 60000 (btu) که معادل 5 تن تبرید است، طراحی و تولید می گردند که البته بیشتر در ظرفیت های 2 و 3 تن تبرید (24000 و 36000) (btu/hr) مورد استفاده قرار می گیرند.
بنابرین در نخستین گام مقایسه کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت ها باید به متراژ تحت پوشش هر دستگاه توجه نمود که در واقع اولین قدم در شناخت تفاوت های این دو دستگاه نسبت به هم است.

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت
تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

داکت اسپلیت: داکت اسپلیت قابلیت سرمایش یا گرمایش چند اتاق را به صورت همزمان فراهم می کند. داکت اسپلیت ها معمولا تا ظرفیت حداکثر ۸ تن تبرید تولید می گردند که در شهری با آب و هوای مانند تهران می تواند حدودا فضایی به مساحت ۲۰۰ متر مربع را پوشش دهد. معمولا به خاطر بزرگ بودن ابعاد یونیت داخلی، از چنین ظرفیتی کمتر استفاده می شود و بیشتر در ظرفیت های ۲ تا ۵ تن تبرید (۲۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ بی تی یو بر ساعت) مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین بهتر است برای واحد هایی با متراژ بالاتر از 120 مترمربع از دو دستگاه داکت اسپلیت مجزا (یکی برای سالن و یک دستگاه برای اتاق‌ها) استفاده شود.

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت از نظر گرمایش

کولر گازی (اسپلیت): کمپرسور کولر گازی در هنگام استفاده از قابلیت گرمایش مانند حالت سرمایش ولی بصورت سیکل معکوس فعال بوده و تفاوتی در مصرف انرژی آن به وجود نمی آید.

داکت اسپلیت: سیستم گرمایش دستگاه داکت اسپلیت معمولاً از آب گرم پکیج یا موتورخانه مرکزی تغذیه می گردند و کمپرسور نقشی در اجرای عملیات گرمایش در داکت اسپلیت ها ندارد، این امر باعث می شود که دستگاه داکت اسپلیت در زمان استفاده از قابلیت گرمایش، مصرف برق بسیار پایینی داشته باشد.

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت از نظر شکل ظاهری

کولر گازی (اسپلیت): همانطور که از نامشان پیداست کولر گازی های دوتکه یا اسپلیت، از دو یونیت خارجی و داخلی تشکیل شده اند که یونیت خارجی (کندانسور) تفاوتی با دستگاه داکت اسپلیت ندارد و مشابه یکدیگر می باشند. اما از نظر یونیت داخلی (اواپراتور) تفاوت های اساسی وجود دارد زیرا که پنل داخلی کولر گازی معمولا روی دیوار نصب می گردد و قابل مشاهده است. به همین دلیل زیبایی پنل داخلی کولرهای گازی برای تولید کنندگان و خریداران این دستگاه ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

داکت اسپلیت: برخلاف کولر گازی یونیت داخلی داکت اسپلیت معمولا بالای سقف کاذب نصب می گردند و می توان از طریق کانال کشی تنها با استفاده از یک کندانسور چند اتاق جداگانه را خنک یا گرم نمود.یونیت داخلی داکت اسپلیت توکار بوده و تنها چیزی که قابل مشاهده می‌باشد دریچه ای زیبا و شکیل در سقف ورودی یا پاگرد بین اتاق ها است.

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت
تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی از نظر قابلیت و قدرت سرمایش و گرمایش

با معکوس کردن سیکل کاری توسط یک شیر چهار طرفه مخصوص در این دو دستگاه، می توان در فصل های سرد از آنها به عنوان دستگاه گرمایشی استفاده کرد ولی معمولا به چند دلیل از این کار اجتناب می گردد. مهم ترین دلیل این است که مصرف برق برای گرمایش در ایران به علت ارزان تر بودن قیمت گاز نسبت به برق به صرفه نیست، به همین خاطر اگر در ساختمانی از کولر گازی استفاده شود، معمولا از سیستم مکمل گرمایشی مانند مجموعه پکیج و رادیاتور یا بخاری گازسوز و … نیز در فصل سرما باید استفاده کرد. ولی در داکت اسپلیت می توان با افزودن یک کویل آبگرم به اواپراتور(یونیت داخلی) و جاری کردن آبگرم ارسالی پکیج گازسوز دیواری یا بویلر موتورخانه ای به درون کویل و نیز چرخش فن اواپراتور، هوای گرم مطبوع و با قدرت بالا را در واحد توزیع کرد.

تفاوت کولر گازی با داکت اسپلیت از نظر تنظیم دما

کولر گازی: چون در هر اتاق یک اواپراتور و به ازای هر اواپراتور یک کندانسور نصب می شود، دمای هر کدام از اتاق‌ها را می توان مستقل و به میزان دلخواه تنظیم کرد و یا آن را خاموش و روشن کرد.

داکت اسپلیت: همه اتاق ها و سالن هایی که با کانال کشی به یک اواپراتور متصل می گردند، بصورت همزمان و با دمای یکسان سرد یا گرم می شوند، در غیر این صورت می توان در مسیر کانال ها به هر اتاق از ترمینال باکس (یونیت باکس یا همان دمپر برقی) برای باز و بسته کردن مسیر هوا استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه